Balanz

Kinesitherapie & Revalidatie

Manuele Therapie

Manuele therapie is een specialisatie binnen de kinesitherapie die gericht is op het herstel en de verbetering van het bewegingsapparaat (nek, rug, enkel, knie, heup, elleboog, pols…). Typisch hier is dat er hands-on wordt gewerkt. Dat wil zeggen dat jij op tafel ligt en dat de therapeut met de handen op jouw lichaam werkt. Naast mobilisaties en manipulaties van gewrichten, maken we ook tijd om instructies en adviezen te geven.

Indicaties:

Oefentherapie

We gaan uit van jouw eigen bewegingsmogelijkheden en reiken zo oefeningen aan die ervoor moeten zorgen dat je zonder pijn je hobby’s, werk of huishoudelijke taken kan uitvoeren. We vertrekken hierbij vanuit de 5 motorische basisvaardigheden. Zo kan geoefend worden op uithoudingsvermogen, kracht, snelheid, coördinatie en lenigheid. Zijn spieren verkort of verzwakt? Worden ze op een verkeerde manier gebruikt? We herstellen het evenwicht in het lichaam, waardoor klachten (beperking of pijn) verbeteren en je opnieuw al je mogelijkheden optimaal kunt benutten.

Indicaties:

Rug- en nekscholing

Rug- en nekscholing is een totaalconcept. Ongetwijfeld hoorde je al de uitspraak: Eens rugpatiënt, altijd rugpatiënt. Deze volkswijsheid wijst erop dat rugklachten vaak terugkomen. Net daarom word je tijdens deze rug- en nekscholing actief betrokken bij je behandeling. Het is namelijk bewezen dat zelfkennis en zelfbehandeling de beste tools zijn om te vermijden dat problemen steeds terugkeren. Zowel jouw werk- als thuissituatie worden hierbij volledig doorgenomen. We stellen ook de vraag wat de impact van stress is. Je dag- en nachtritme, alsook je voedingsgewoontes kunnen hierbij van belang zijn. We geven oefeningen, tips en trucjes om pijn te verminderen/beperken, we leren je omgaan met een acute opstoot… Zo neem je zelf je rug/nek in handen en word je bijna je eigen therapeut.

Indicaties:

McKenzie Methode (MDT)

De McKenzie Methode is een internationaal geprezen methode voor onderzoek en behandeling van pijn aan de wervelkolom en ledematen. We beginnen met een vraaggesprek waarbij we jouw symptomen gedetailleerd in kaart brengen. Het belangrijkste verschil met andere onderzoeken/therapieën is het gebruik van herhaalde bewegingen in plaats van één beweging. De manier waarop jouw symptomen en beweeglijkheid veranderen tijdens deze herhaalde bewegingen geeft ons informatie om tot een diagnose te komen. We gaan na welke houding of oefening voor jouw klacht op dit moment de beste is. Zo zal je advies krijgen over houdingen die je tijdelijk moet vermijden, of juist tijdelijk moet gaan aanhouden of herhaaldelijk uitvoeren. Indien nodig zullen we het oefenen met manuele technieken ondersteunen totdat je zelf aan de slag kan. Oefeningen die je vijf of zes keer per dag kan uitvoeren, zijn in een kortere periode doeltreffender dan een behandeling één of twee keer per week door de therapeut. De nadruk ligt op jou, de patiënt, die actief wordt betrokken. Dit kan het aantal bezoeken aan de praktijk minimaliseren, waardoor je tijd en geld bespaart. Uiteindelijk kunnen de meeste patiënten zichzelf succesvol behandelen.

Indicaties:

Postoperatieve Begeleiding

Een operatie heeft een grote impact op het lichaam, dat daarna dan ook om aandacht roept en verzorging vraagt. Je lichaam heeft tijd en specifieke prikkels nodig om opnieuw optimaal te kunnen functioneren. Te weinig doen zorgt ervoor dat je niet aansterkt. Te veel doen zorgt ervoor dat je geen of weinig vooruitgang boekt. Wij helpen jou om gedoseerd en op het juiste moment de juiste prikkels aan jouw lichaam te geven, zodat je op een veilige manier terug kan doen met jouw lichaam wat je verlangt. We stellen samen realistische doelen op en maken een schema om zo vlot mogelijk jouw doelstelling te behalen. Dit kan je doen bij ons in de praktijk, of deels thuis met een oefenschema. Naast het fysieke houden we ook rekening met de mentale impact van zo’n operatie.

Indicaties:

Sportrevalidatie

Als sporter is het belangrijk dat je zo snel mogelijk je sport kan hervatten na een blessure. Te vroeg herbeginnen vergroot de kans om opnieuw geblesseerd te geraken. Te lang van aan de zijlijn moeten meekijken zorgt voor frustraties en onzekerheid: het wordt dan steeds moeilijker om snel het gewenste niveau te behalen. Het is dus belangrijk om een correcte inschatting te maken van je mogelijkheden en wensen. Dit vraagt een individuele en sportspecifieke begeleiding. Ons team bestaat uit jonge sportievelingen, allen actief in verschillende sporttakken. Ervaring is namelijk de key tool om een sport correct in te schatten. We helpen je dan ook graag verder in het revalidatieproces en zoeken samen naar de behandeling die voor jou het beste en snelste werkt. Samen zoeken we naar manieren om op een veilige manier op te bouwen, volledig te herstellen en te vermijden dat een nieuwe blessure optreedt.

Indicaties:

Pre- en Postnatale Kinesitherapie

Zwanger zijn en mama worden is een heuse ervaring. Zowel fysiek als mentaal komt er een rollercoaster op je af. Extra begeleiding tijdens en/of na de zwangerschap is dan ook essentieel. We kunnen heel wat lichamelijke ongemakken verlichten die een zwangerschap en een bevalling met zich meebrengen. Na de bevalling ligt de focus voornamelijk op het heropbouwen van de conditie in combinatie met het versterken van de bekkenbodem- en buikspieren. We gaan hier voluit voor een actieve aanpak.

Indicaties:

Myofasciale Therapie

Myofasciale therapie is een vorm van behandelen van pijnen die hun oorzaak vinden in een verkeerd functioneren van spieren; vaak als gevolg van een foute houding, een verkeerd contact of overbelasting. In die spieren ontwikkelen er zich pijnpunten/spierknopen. Deze zogenoemde triggerpoints veroorzaken pijn met een specifieke lokalisatie en uitstralingszone. Dit wil zeggen dat de pijnpunten zich niet altijd ontwikkelen in de zone waar je de pijn ervaart. Zo kan pijn aan de elleboog veroorzaakt worden door een triggerpoint in de borstspier, door een overbelasting. Of je kan hoofdpijn krijgen door een triggerpoint in een nekspier, door een langdurige verkeerde zithouding, of door stress. Of je kan liespijn krijgen door een triggerpoint in de buikspier. Dankzij een goede spierdiagnose kunnen deze oorzakelijke pijnpunten opgespoord en bestreden worden met specifieke behandelingstechnieken.

Indicaties:

Dry Needling

Dry needling is een innovatieve therapie als onderdeel van een totale behandeling die gericht is op het verbeteren van (vaak chronische) spierklachten. Bij deze therapie wordt gebruik gemaakt van dunne naalden, waarmee verhardingen in spieren effectief en snel kunnen worden ontspannen. Onmiddellijk na de behandeling kan je een verhoogde spierstijfheid ervaren. Dit is een normaal effect waarbij de afvalstoffen uit het lichaam verwijderd worden. Vaak wordt dry needling gecombineerd met oefentherapie. Het is bewezen dat er veel efficiënter geoefend kan worden na het behandelen van de dysfuncties in de spieren.

Indicaties:

Redcord Training

Redcord training is een functionele krachttraining en blessurepreventie met behulp van instabiele koorden. Het is de bedoeling om de zwakke schakels in de biomechanische ketens van jouw lichaam te versterken. We gaan met andere woorden slapende spieren wakker maken. Via het Redcord systeem is het mogelijk om kracht, balans en coördinatie in één training te implementeren. Daardoor is het een heel complete training die perfect complementair is met de sportspecifieke trainingen! Verschillende studies hebben reeds aangetoond dat Redcord training blessures kan voorkomen en prestaties kan bevorderen, en dit zowel bij recreatieve sporters als bij topatleten.

Enkele voorbeelden:

Iedere sporter, gaande van recreatieve sporter tot professionele atleet, heeft baat bij deze alternatieve trainingsvorm. In een eerste fase gaan we op zoek naar de zwakke schakels in het lichaam. Deze activeren we daarna gecontroleerd door specifieke oefeningen aan te leren in de koorden. In een tweede fase stellen we een individueel oefenschema op, aangepast aan de mogelijkheden van de sporter. Daarna bieden we de mogelijkheid aan om zelfstandig te komen oefenen in de sportpraktijk, waarbij het oefenschema uiteraard bijgestuurd wordt waar nodig. Op deze manier kunnen we iedere sporter, ongeacht zijn niveau, op een veilige en efficiënte manier een alternatieve vorm van stabilisatietraining aanbieden.

Indicaties:

Houdings- en Bewegingscorrectie

We kunnen nooit 'geen houding' aannemen. We bevinden ons dus steeds in een bepaalde houding en gebruiken beweging om van de ene houding naar de andere te gaan. We bewegen de hele dag, vaak ook onbewust. Iedereen heeft zo zijn eigen houding en manier van bewegen. Bepaalde gewoontes zorgen er echter voor dat overbelasting optreedt ter hoogte van spieren of gewrichten. Dan kunnen klachten ontstaan aan bijvoorbeeld de rug, nek of schouders. Ook bepaalde ziektes, zoals reuma of COPD, kunnen je houding beïnvloeden en zo klachten in de hand werken. Wij gaan samen met jou op zoek naar waar het fout loopt en waarom je last krijgt. Zo leren we jou hoe je de juiste aanpassingen kan doen.

Meer en meer mensen hebben klachten tijdens een bepaalde houding. Ze krijgen last na een uur in de zetel zitten, na bureauwerk of na lang rechtstaan. Dit alles heeft vaak te maken met het creep effect. Dit verschijnsel treedt op in je rug als deze zich te lang in een uitgesproken bolle, holle of gedraaide positie bevindt. Ook als je terug beweegt, keren de vezels niet meteen terug naar de beginpositie en kunnen ze dus tijdelijk onvoldoende bescherming bieden. Hoe ouder je bent, hoe trager dit terugkeerproces plaatsvindt.

Mensen die hele dagen in een voorovergebogen houding werken en mensen die repetitief moeten buigen om bijvoorbeeld zware dozen te tillen, zijn zeer onderhevig aan het kruipfenomeen, net als beeldschermwerkers die op een niet-ergonomische stoel zitten en daardoor hun lage rug continu in een bolle kromming houden. Niet alleen de gebogen houding is een boosdoener, ook de gedraaide posities (denk maar aan je gedraaide nekpositie in buiklig) en trillingen veroorzaken op lange termijn klachten omwille van het kruipeffect. Vaak is de nacht te kort om volledig te herstellen van het kruipeffect. Dat betekent dat er cumulatief heel veel spanning op je ligamenten en kapsels wordt gebracht, wat uiteindelijk kan leiden tot kleine scheurtjes, een blijvend licht uitgerekt ligament, en zelfs rug- en gewrichtsklachten. Hoe meer je beweegt, hoe minder het kruipeffect zal spelen. Een goede houding werkt ook preventief, maar variëren, doseren en bewegen is de boodschap! Verander regelmatig van zithouding, sta recht, beweeg en doe alles met mate.

Indicaties:

Ademhalings­kinesitherapie

Autogene drainage bij baby’s

Baby’s met bronchitis of andere aandoeningen van de luchtwegen hebben slijmen en hebben het vaak moeilijk om deze op te hoesten. Als therapeut nemen we het kind op onze schoot en gaan we op een grote zitbal zitten. We gaan de borstkas van het kind omklemmen en voeren geleidelijk de druk op met onze handen terwijl we ritmisch op en neer bewegen op de bal. Deze techniek wordt ‘bouncing’ genoemd en heeft een relaxerend effect op het kind. De neerwaartse beweging versterkt de uitademing zodat de slijmen gemakkelijker bovenkomen en opgehoest kunnen worden. Verder gaan we druk uitoefeningen op de borstkas van de baby en deze druk geleidelijk verhogen. We volgen hierbij de anatomische beweging van de borstkas en de ademhaling. Zo zorgen we voor een betere uitademing en worden de slijmen bovengehaald.

Hyperventilatie

Als we ademen, dan ademen we zuurstof (O2) in en ademen we koolstofdioxide (CO2) uit. De balans tussen het gehalte aan zuurstof en het gehalte aan koolstofdioxide in het lichaam is dan in evenwicht. Wanneer men gestresseerd is, verandert de ademhaling. Ook al is het niet nodig dat het lichaam zich klaar maakt voor een fysieke inspanning, toch zal er sneller en dieper worden ingeademd. Dat betekent dat het O2- en CO2-gehalte niet meer in evenwicht zijn. Hyperventileren kan ertoe leiden dat je je duizelig voelt of dat je hartkloppingen hebt. Je kan ook een beklemmend gevoel in de borststreek of een tintelend gevoel in de handen, voeten of in het gezicht ervaren. Wij leren je wat hyperventilatie is, tonen je wat sneller of trager ademen met je lichaam doet, en leren je zo controle krijgen over je eigen ademhaling en klachten. Vaak is men er zich niet van bewust dat de lichamelijke klachten wel eens kunnen te maken hebben met de manier van ademhalen. We luisteren naar je verhaal en geven je tips en oefeningen mee om thuis aan de slag te gaan.

Indicaties:

Maak een afspraak